Photobucket i heart elmo



Tip shOppinG
Macamana nak tahan nafsu shopping..?
Susah aku nak pikir jawapan ni..,
Sebab aku sendiri ada masalah ni. walaupun tak kritikal, dan bukan kategori shopaholic!

1- Jangan shopping dengan orang yang suka shopping.
Nanti ada la nasihat-nasihat yang membuatkan kita rasa rugi tak beli.
"Cantik ni Kiah, rugi kau tak beli. Sesuai sangat dengan kau."
Masa tu, kita rasa rugi nyee....tak beli. Padahal sikit pon  tak….

2-Jangan bawak duit banyak.
Kalau ko bawak duit banyak..ko akan gasew duit ko tu bile beli..ader lg…macam tak kurg2..pas uh..bile hbs shopping,kira2 duit balance..baru la na nyesal ta suda…so???
3-Tetapkan masa.
Selalunya aku shopping kat MALL  selama sejam je. Paling tidak 1.30 jam.
Sengaja aku praktikal perangai ni.. Jalan laju-laju, dan beli apa yang aku betul-betul nak je. Makin lama kat shopping mall, makin banyak la aku nak beli.

4-Senaraikan.
                          Susah nak buat, tapi kekadang aku buat, sebab takut lupa barang nak dibeli, bukan sebab takut lari budget. Haha.So sebab tu la aku lebih suka guna tips no 3.

5-Set your mind. Kawal diri.
         Apa yang penting, adalah fikiran kita, tak guna ada tips setebaL DOCUMENT BILL OF QUANTITY, kalau kita tak boleh kawal diri.
Tanya diri masa nak beli barang tu. Dan set minda kita.

*Perlu ke aku beli benda ni..?
Dah ada, boleh pakai lagi, tak perlu beli.

*Praktikal ke benda ni..? Aku pakai ke nanti?
Tak sesuai, jangan beli. Kekadang cantik, tapi tak sesuai dengan kita.
Last-last hampeh, tak pakai.
Contoh macam aku, aku suka gila kasut VEGAS..sebab bila jalan ngan azim asew TINGGI juga aku ni..hahha, tapi jarang pakai,sebab sakit kaki, tak tahan.
Last-last jadi display je kat umah. So aku stop beli highheel ni.

*Akan ada yang lebih cantik dari ni.. Tak rugi pun tak beli sekarang.
Ni pun aku selalu set dalam kepala aku. Mmg menjadi. Aku dapat bertahan. Hoyehh!

*Nantilah.
Set perkataan ni dalam kepala.
Pergi beli barang yang kita perlu beli terlebih dahulu.

6- Jangan terpengaruh!
Orang pakai shawl warna-warni, kita pun nak pakai. Memang tak mahal pun, 10-30 hengget je.
Tapi matlamatnya adalah untuk mendidik diri kita, supaya tak terpengaruh arus fesyen/trend/ design terkini yang takde kesudahanya.
***Pasal shawL ni..memang aku taley tahan nafsu BERJIMAT**** =(

Pengaruh diskaun.,
- ada pasar raya terkemuka tu.., nama dia ehem..ehem.. Txe SxOxx.
Kalo korang perasan, harga dia masa diskaun dengan tak diskaun sama je.
Taktiknya, naikkan harga dan bagi diskaun. Kiranya, harga normal jelah..
hampeh tul memperbodohkan orang. Obvious sangat!

7-Pay yourself first! -Menyimpan.
Bayar pada "diri sendiri", sebelum kita "bayar" pada tauke-tauke mall.

8-Sedekah
Bila kita sedekah, kita boleh muhasabah diri, supaya jangan membazir.

9-Jangan beli majalah-majalah/subcribe news yang boleh membangkitkan rasa nak shopping.

10-Latih diri berserdehana/berjimat.
Ni payah, tapi boleh! Latih diri kita supaya tak berlebih-lebihan.
Susah kadang tu nak tahu pebenda barang yang kita terlebih belanja.
Mulakan dari perkara kecik, contoh makanan.

Makan selalu tak abis, lain kali amik nasik separuh.
Selalu beli t-shirt 3 helai, next time beli sehelai dua je.
  
                                Good Luck!!



|


copyright blogskin byschaaalhassan